CUSTOM BUILT
DOMETIC
KEEPIN´ IT COOL SINCE 1919
Dometic är ett varumärke vars rötter, mäktigt nog, sträcker sig tillbaka till det allra första kylskåpet som uppfanns av två snilleblixtiga, svenska ingenjörsstudenter vid namn Carl och Baltzar (bara sistnämnda namnet indikerar ju ett och annat). Till och med självaste Einstein uttryckte sin beundran på sin tid. Det var i alla fall strax efter andra världskriget som avdelningen Dometic inom Electrolux växte fram. Syftet var att skapa högkvalitativa fritidsprodukter som gjorde livet både enklare och lite härligare för människor som gillar att leva mobilt och upptäcka världen. Det har de fortsatt med. Idag är Dometic ett av världens ledande varumärken i sin genre.
Trots den anrika bakgrunden och deras innovativa produkter – är de relativt okända i Sverige (utanför kretsen som verkligen kan de här produkterna, förstås).
Det var här Popup Works kom in. Uppdraget handlade, förutom att bygga sitt varumärke, att visa upp sina premium-kylskåp från sin bästa sida i en passande inramning. Popup Works tog sin an uppdraget med målet att sticka ut med extrem exponering, givetvis på ett för varumärket relevant sätt. Det innebar att vi skapade två olika lösningar; en för själva eventen och en för att maximera uppmärksamheten på vägen mellan de eventen i olika städer. Vi specialbyggde cyklar som exponerade både kylskåp och batteri på ett sätt som i allra högsta grad framhävde alla fördelar – från estetik till funktionalitet. Dessa fraktades av en bil som i andades ”overland” och äventyr. Vi bjöd på kall dryck, närmare bestämt den svenska klassikern Trocadero som för övrigt också är en våra uppdragsgivare. Läs gärna mer om vad vi gjort och gör för dem här.
Vårt samarbete med detta fantastiska varumärke utmynnade i just det som vi alltid eftersträvar och så ofta upplever: att helheten blir så mycket större än ett ”vanligt” event. Kanske är det vår erfarenhet och våra idéer i kombination med vår enorma vilja, lust och förmåga att skapa något helt nytt. Troligtvis i kombination med vår engagerade personal (en av våra ”Popup People” blev för övrigt rekryterad av Dometic) och alla timmar i vi lägger i garaget för att skräddarbygga i enlighet med ett företags mål, oavsett om det handlar om att öka sin försäljning, bygga varumärke eller nå ut till nya målgrupper. Eventet tog mottagarna med storm och skapade ringar på vattnet. Folk blev nyfikna och ville veta mer, vilket ju förstås var precis det vi ville uppnå. En bonus var att företaget även på intern nivå insåg vilket otroligt coolt varumärke de egentligen företrädde, tack vare detta.
VARUMÄRKE: Dometic
UPPDRAG: Att skapa identitet och bygga varumärke
VERKTYG: Popup Defender & Popup People
TJÄNSTER: Koncept, idé, byggnation fordon, design, personal, produktionsledning, genomförande, dokumentation och uppföljning
TIDSPERIOD: Sommaren 2019-2020
Se några av våra referenscase
Kontakta oss
Popup Works AB
Grev Turegatan 30
114 38 Stockholm
Telefon: 08-515 129 08
E-post: info@popupworks.se
Kontrorstider
Mån- fre kl. 09:00 - 17:00